Werft de Leprastichting aan de deur of op straat?
De Leprastichting werft normaal gesproken inderdaad donateurs aan de deur. Op 14 december was er een persconferentie over de extra maatregelen die het Kabinet heeft getroffen vanwege de toename van het aantal corona besmettingen. Op grond daarvan is dit protocol opgesteld. Deze is ook terug te vinden op de website van het CBFEn is er besloten om momenteel niet aan de deur te werven tot dat de maatregelen weer versoepeld zijn.
Hoe weet ik of de wervers echt van de Leprastichting zijn?
Onze wervers zijn gekleed in donkergrijze jas of poloshirt met het oranjelogo van de Leprastichting op hun linkerborst.
Onze wervers hebben ook altijd een identificatiekaart bij zich en een pasje met ons logo.
Is dat werven aan de deur wel toegestaan? Ik heb nl zo’n hekel aan dit soort gesprekken.
Dit is inderdaad toegestaan. De wervers komen niet langs met een collectebus, maar vragen om een machtiging voor een eenmalige of maandelijkse donatie. Omdat het niet om een collecte gaat, maar om huis-aan-huis werving, zijn wij niet gebonden aan het collecterooster voor goede doelen.
Door de maatregelen van het kabinet is werven aan de deur op dit moment niet toegestaan.
Wat voor maatregelen neemt de Leprastichting m.b.t. corona tijdens het werven?
Op dit moment wordt er door de maatregelen van het kabinet niet geworven. Wanneer deze maatregelen weer worden versoepeld dan worden deze maatregelen genomen:
- De werver houdt 1,5 meter afstand van de consument;
- Wervers zijn gecontroleerd of zij geen ziekteverschijnselen hebben;
- Tablets, pennen, pasjes en andere materialen worden regelmatig gedesinfecteerd. De werver wast regelmatig zijn handen;
- Er wordt extra zorgvuldig omgegaan met kwetsbare doelgroepen. De werver beëindigt bij twijfel over de gezondheid van de consument of op verzoek van de consument het gesprek direct.
- De werver vraagt in het begin van het gesprek of de consument zich prettig voelt bij het gesprek. Indien dit niet het geval is, dan beëindigt de werver het gesprek direct;
- De wervers gaan in principe niet met OV naar de locatie waar zij werven tenzij het niet anders kan. Indien zij met het OV reizen, dan dragen zij een mondkapje;
- Iedere werver beschikt over zijn/haar eigen kleding van de Leprastichting zodat kleding niet hoeft te worden gedeeld met andere wervers. De werver zorgt ervoor dat zijn/haar kleding regelmatig wordt gewassen;
- Donateurs bellen we naderhand om te vragen hoe zij het gesprek ervaren hebben, of de werver 1,5 meter afstand heeft gehouden en of hij de tablet heeft gedesinfecteerd.
Nemen jullie wervers contact geld aan?
Nee. Onze wervers vragen niet om contant geld en nemen dit ook niet aan. Ze vragen alleen om een machtiging, structureel of éénmalig. Alleen als u donateur wordt, vraagt onze werver u om de volgende gegevens: Naam, geboortedatum, adres, telefoonnummer, e-mail, bedrag, bankrekeningnummer (IBAN) en uw handtekening. De werver gebruikt een digitale tablet (een soort grote telefoon) waar deze gegevens worden ingevuld.
Deze informatie heeft de Leprastichting nodig voor uw bank zodat uw incasso aan het einde van de maand, rond de 27e, geïncasseerd kan worden.
U kunt gerust zijn, alleen het met u afgesproken bedrag wordt afgeschreven.
Hoe weet ik nou of het allemaal wel klopt?
Als u donateur bent geworden en alle gegevens in de tablet zijn gezet, ontvangt u dezelfde dag nog een e-mail met als bijlage een bevestiging van hetgeen dat met u is afgesproken. De bevestiging per e-mail is voor u het bewijs dat alles correct is verlopen en dat u inderdaad een werver van de Leprastichting heeft gesproken en donateur van de Leprastichting bent geworden. PS Het kan zijn dat de e-mail in het mapje met ongewenste (junk) e-mail terecht komt.
Ik ben donateur geworden en nu ben ik ook weer gebeld door jullie, klopt dat wel?
Dat klopt inderdaad. Binnen een paar dagen wordt u door ons gebeld om u persoonlijk te bedanken voor uw steun. Want we zijn erg blij dat u donateur bent geworden. Ook bij deze: dank u wel! Tevens vragen wij u in het gesprek hoe u het gesprek met de werver heeft ervaren, of alle gegevens kloppen en natuurlijk horen we graag van u waarom u donateur bent geworden.
Vragen, opmerkingen of klachten?
De Leprastichting hecht grote waarde aan de kwaliteit van de werving. Als u vragen, opmerkingen of klachten heeft over het werven van donateurs aan de deur of de desbetreffende werver, laat u ons dat dan alstublieft weten. We nemen elke reactie serieus! U kunt ons bellen op 020-5950500 of mailen via info@leprastichting.nl. Het is handig als u de datum en locatie van het gesprek vermeldt. Vraag de werver eventueel om de identificatiekaart of het pasje van de Leprastichting en noteert u de naam van de werver en het ID-nummer.
Kijkt u hier voor onze klachtenprocedure.