Gemiddeld duurt het 2 tot 5 jaar voordat de symptomen van lepra zichtbaar worden en een patiënt doorheeft dat er iets mis is. Sommige bacteriën vermenigvuldigen zich elke minuut; de leprabacterie deelt zich maar eens in de 2 weken. Zo kan iemand de bacterie jarenlang ongemerkt bij zich dragen en de omgeving besmetten. Dit aspect van lepra maakt het erg lastig om de tropische ziekte onder controle te krijgen. Dit veranderen, vraagt om een innovatieve aanpak.

Het project ‘Stop leprabesmetting!’ richt zich daarom op de naaste contacten van leprapatiënten. Zij hebben het grootste risico op het ontwikkelen van de ziekte en krijgen een nieuwe combinatie van preventieve medicatie toegediend. Daarnaast brengen we
nieuwe leprapatiënten in kaart om vroegtijdige opsporing van lepra te intensiveren, voeren we bloedonderzoek uit en onderwijzen we betrokkenen om sociale uitsluiting te doorbreken. Veel lepraslachtoffers raken nog altijd in een sociaal isolement: uit angst voor besmetting worden zij door hun gemeenschap en soms zelfs hun eigen familie uitgesloten en verstoten.

Het lokale team in Nepal geeft in lokale gemeenschappen voorlichting over lepra
Preventief medicijn tegen lepra

Het project ‘Stop leprabesmetting!’ startte op 1 april 2017 en duurt zo’n vijf jaar. Tot 2022 willen we meer dan 500.000 mensen preventief behandelen, bewijs verzamelen dat de nieuwe preventieve medicatie in 80-90% van de gevallen werkt en willen we het jaarlijks aantal nieuwe gevallen van lepra terugbrengen met 50%.

Financiering

Stop leprabesmetting! wordt gefinancierd uit het Droomfonds van de Nederlandse Postcode Loterij. Daarnaast werken er een aantal lokale partners mee aan het project:

  • de drie landenkantoren van de Leprastichting;
  • de drie ministeries van Volksgezondheid en overeenkomstige provinciale en gemeentelijke overheden;
  • de universiteiten waar de hoofdonderzoekers zijn gevestigd;
  • de Leprazending in India;
  • verenigingen van mensen met lepra in alle landen waar we het project uitvoeren.

Schrijf u in voor de e-mailnieuwsbrief of volg ons op social media.

Deel: